Moderne markedsføring

Man kan næsten ikke nævne moderne markedsførings, uden at folk med det samme tænker “product placement”. Product placement vil sige, at man mere eller mindre diskret placere det produkt, man skal markedsføre, i en sammenhæng hvor det vil blive lagt mærke til og koblet sammen med en ønsket begivenhed, person, stemning eller lignende.

Converse og Curt Cobain

Produkt placement har en kæmpe indflydelse. Et eksempel er Converse All Star skoene. Går man helt tilbage til “de gamle dage”, så var det noget af det billigste fodtøj man kunne få. Der var ingen prestige i at gå rundt i dem, og børn og unge synes ligefrem det kunne være pinligt at blive set i sådan nogle, da det lugtede af, at man ikke have penge og råd til ordentlige sko. I 90’erne blev musikgruppen Nirvana enormt populær, og forsangeren Curt Cobain gjorde Converse gummiskoene til en fast del af sit imagine. Han havde dem på til samtlige koncerter og i adskillige musikvideoer. Efterfølgende ville alle de unge have Converse’s All Stars sko, som siden da har været betragtet som moderne og seje, hvilket har øget firmaets omsætning med mange tusinde procent.

Når man laver product placement i en markedsføring, er det netop samme effekt man ønsker at opnå. Apple er også et firma, der er kendt for at gøre brug af denne metode i diverse hollywood film, og det samme gør både Coca Cola og Pepsi.

Danske designerstole i medierne

Men det er ikke kun i elektronik og tøj-branchen, at produkter er blevet populære ved at blive sat i forbindelse med spillefilm eller fremtrædende personligeder. Også indenfor designerstole finder dette fænomen sted.

Den danske legendariske møbeldesigner, Hans Jørgensen Wegner designede 1950’erne Den Runde Stol, som i 1960 blev brugt i en stor direkte transmitteret tv-debat mellem Kennedy og Nixon i USA. Efter stolens TV-debut, hvor den havde været brugt af nogle af verdens mest magtfulde mennesker, opnåede den stor verdensberømmelse, og blev efterspurgt af folk fra hele verden.

Arne Jacobsen i Hollywood

Men danske designerstoles optræden på tv adskiller sig alligevel fra direkte product placement markedsføring, da de ikke bliver placeret der, fordi et markedsføringsfirma går ud og betaler en filmproduktion en masse penge for at tage stolene med i filmen, ligesom Coca Cola eller Apple som regel gør det. De danske stole bliver taget med i film og på tv, fordi de udstråler klasse, kvalitet, elegance og godt design. Netop derfor ser man bl.a også danske designerstole fremstillet af Finn Juhl, Arne Jacobsen og Verner Panton i film som James Bond, Basic Instinct og Men in Black. Men også nyere danske designstole som Stingray af Thomas Pedersen gætter vi på vil være at finde i mange sammenhænge fremover.

Et stort skulderklap

At danske møbler i den grad bliver trukket ind i verdensmedierne af mediehusene selv, og helt uden at skulle presses derind af diverse markedsføringskampagner bevidner netop om kvaliteten af dansk design og må derfor betragtes som et stort skulderklap fra resten af verden til vores lille nation.

Kilder: Holmrisonline og Politiken

Leave a Reply